Zamek Królewski w Warszawie

Chyba każdy z nas chociaż raz na lekcji historii słyszał o Zamku Królewskim.

Informacje podstawowe

Bilety kupiłam przez Internet aby wcześniej zarezerwować to, co mnie interesuje. Można kupić bilet na zwiedzanie zamku, wystaw czasowych lub całości. My wybrałyśmy całość z audioprzewodnikiem (30/20 zł).

Uważam, że audioprzewodnik jest obowiązkowy, aby zrozumieć na co patrzymy. Samo przejście muzeum i podziwianie to połowa przyjemności. Posłuchać historii i poznać ciekawostki to jej druga połowa. Chociaż audioprzewodnik nie jest do końca idealny. Były np. fragmenty gdzie lektor mówił aby spojrzeć na ekran w celu zobaczenia czegoś z bliska ale na ekranie nic się nie pojawiało. Źle zgrany jest także aduioprzewdonik w ostatnim punkcie wycieczki w Galerii Lanckorońskich. Spowodowane jest to tym, że można kupić bilet tylko na tę galerię i wtedy w przewodniku wybiera się zwiedzanie galerii Lanckrońskich. Uważam, że skoro mają nagrania to przy wyborze zwiedzania całego muzeum można było odwrócić nagrania.

Parking – my zaparkowałyśmy koło Teatru Wielkiego (byłyśmy w tygodniu i większego problemu z miejscem nie było, nie wiem jak w weekendy). Na zwiedzanie zamku zarezerwujcie sobie około 3,5 h. Uważam, że to takie minimum ;-). Warto wykupić bilet parkingowy na dłużej, ponieważ z zamku można przejść spacerkiem na rynek lub na wieżę widokową (będzie o tym później).

Historia

Historia tego miejsca sięga czasów panowania Piastów, a właściwie do ostatnich lat ich władania, ponieważ pierwsze wzmianki dotyczące zamku sięgają XIV w.

W XVI i XVII w. Zygmunt III Waza rozbudował zamek. Odtąd miejsce to było centrum administracyjnym i kulturalnym kraju. Niestety już podczas wojen ze Szwecją był on zniszczony. Następnie Stanisław August zaczął na nowo odbudowywać zamek.

Zamek został zbombardowany przez niemieckie wojska w 1939 r. a 5 lat później został wysadzony. Władze komunistyczne nie chciały zgodzić się na odbudowę zamku. Sytuacja zmieniła się w roku 1971 r. ale aż do 1980 r. zamek był odnawiany dzięki ofiarności ludzi.

Zwiedzanie

Uwielbiam muzea, kocham okres panowania królów w Polsce. Ciekawi mnie to bardzo. Jednak nie zamierzam tutaj pisać o każdym pomieszczeniu i eksponacie, ponieważ ten post ma Was zaciekawić i zachęcić do zwiedzania.

Niesamowite jest to jak kiedyś żyli ludzie, że możemy teraz zobaczyć i chociaż troszkę poczuć klimat tamtych czasów. Ciekawe czy za 500 lat będą muzea z naszymi budowlami chociaż teraz to wszystko jest takie same, trochę nijakie, robione głównie przez maszyny, a kiedyś była to praca rąk ludzkich.

Komnaty zamkowe są przepiękne! Bogato zdobione pomieszczenia przywołują na myśl francuski styl. W każdym pomieszczeniu był numerek, który trzeba było wpisać w audioprzewodniku i wtedy słyszeliśmy historię danego miejsca, później można było wybrać na tablecie jakieś eksponaty i pogłębić swoją wiedzę.

Ogrody

Przede wszystkim do ogrodów zamkowych wstęp jest bezpłatny 😉 Ogród dzieli się na dolny i górny i łącznie zajmuje ponad 5 ha terenu. Fajną inicjatywą jest współpraca z kwiaciarniami, co roku inna firma dostarcza sezonowe kwiaty, które mogą podziwiać zwiedzający.

Spacerek wśród boskietów grabowych, które po części pamiętają historię tego miejsca 😉 odpoczynek z widokiem na kompozycję z tulipanów to wszystko sprawia, że człowiek może zapomnieć o wszystkim i nawet w środku miasta skupić się na pięknie otaczającego go ogrodu 😉

Ogród jest przepiękny 😉 z pięknym widokiem na Wisłę 😉

Cafe Zamek

Kawa z pięknym widokiem na ogród i Wisłę 😉 żałuję, że nie zjadłyśmy tutaj obiadu ale chciałyśmy wybrać się gdzieś w okolice rynku 😉 Ale sama atmosfera w restauracji była super 😉 myślę, że warto zamówić tutaj jakieś danie 😉

Sklep z pamiątkami

Oczywiście obowiązkowy punkt każdych takich miejsc 😉 oprócz przepięknych zastaw (i bardzo drogich;-) można było kupić gry, kolorowanki, zeszyty, magnesy, książki itp. Ja skusiłam się na mały notesik do torebki – zawsze jeden taki mam aby zapisać swoje pomysły 😉

Co zapamiętałam

Przede wszystkim zobaczyłam i poznałam część historii naszego pięknego kraju 😉 Od zawsze uwielbiałam historię 😉 przynajmniej do końca XIX w. Nie lubię historii I i II wojny światowej.

Zobaczyłam dwa obrazy Rembrandta! Ten holenderski malarz jest uznawany za jednego z najwybitniejszych światowych malarzy. Uwielbiam jego obrazy chociaż oglądam je raczej w książkach, a teraz mogłam zobaczyć je na żywo <3

Pokój Canaletta, a właściwie przedpokój prowadzący do Pokoju Audiencjonalnego Starego. Został ukończony w 1777 r. Do tego pokoju Stanisław August zamówił obrazy przedstawiające Warszawę, a także obraz, który przedstawiał elekcję króla. Obrazy namalował Bernard Bellott. Przepiękne obrazy, łącznie jest ich 23, które są namalowane z niesamowitą dokładnością! Warto przyjrzeć im się dokładnie i poświęcić czas na dostrzeżenie najdrobniejszych szczegółów.

Kilka innych ciekawostek będzie na Instagramie pod zdjęciem oraz na Stories TUTAJ 😉 link